Motyw duchów - Motyw duchów w filmie

Belfegor – upiór Luwru, reż. Jean Paul Salomé

Thriller opowiada o niezwykłej mumii, odkrytej w Luwrze przez naukowców. Kiedy owa mumia zostaje rozpakowana, zaczynają w muzeum dziać się rzeczy niesamowite – wybuchają gabloty, następuje awaria systemów zabezpieczeń, znikają egipskie dzieła sztuki, wciąż odłącza się prąd, nawet w kamienicy naprzeciwko. Pojawia się tu również wątek romansowy Belfegora i młodej pani naukowiec. Upiór rozkochuje w sobie dziewczynę i przestaje ją dręczyć dopiero wtedy, gdy spełni ona jego żądanie pochówku. Okazuje się bowiem, że zmumifikowany mężczyzna ożył, gdyż nie został godnie pochowany.


Upiór w operze, reż. Joel Schumacher

Musical przedstawia historię niezwykle oszpeconego mężczyzny, powszechnie znanego jako Upiór. Grasuje on po pomieszczeniach w operze w Paryżu. Przychodzi on też do garderoby śpiewaczki Christie, oferując jej pomoc w wykonywaniu ćwiczeń głosowych. W rzeczywistości jest to jednak tylko pretekst, gdyż upiór zakochuje się w tej młodej kobiecie. Ona jednak nie chce się zgodzić na ten związek, gdyż kocha innego – Raoula, bogatego sponsora teatru. Wtedy zazdrosny Upiór postanawia porwać i uwięzić ukochaną, sam zaś popada w obsesję. Film jest ekranową, musicalową adaptacją powieści Gastona Lerouxa.


Inne przykłady filmowe:

  • Wesele, reż. Andrzej Wajda (adaptacja dramatu);
  • Upiór w kuchni, reż. Janusz Majewski (motyw grasującego ducha ujęty w sposób komiczny);
  • Blair Witch Project, reż. Eduardo Sanchez, Daniel Myrick (studenci poszukujący w lesie tajemniczej zjawy – czarownicy);
  • Pogromcy duchów, reż. Ivan Reitman (atak duchów na miasto);
  • Wiedźmin, reż. Marek Brodzki (wiedźmini jako pogromcy zagadkowych potworów);
  • Straszny film, reż. David Zucker (duchy ujęte w sposób komiczny).