Motyw bezdomności - Motyw bezdomności w filmie

Edi, reż. Piotr Trzaskalski 

Bohaterami filmu są bezdomni, Edi i Jureczek, zbieracze złomu. Wszystkie zarobione pieniądze przeznaczają na alkohol. Edi jednak, pomimo tego, czym się zajmuje, jest człowiekiem oczytanym, zbiera książki. Zostaje nawet poproszony, by uczył siostrę dwóch gangsterów królujących w mieście. Niesłusznie później zostaje osądzony o gwałt i w rezultacie musi zajmować się niemowlakiem. Jako bezdomny nie może zapewnić dziecku dobrych warunków, więc postanawia wrócić do starych przyjaciół, rodziny. Jednak niedługo po wyjeździe dziewczyna chce synka z powrotem. Edi pokornie oddaje dziecko i wraca na swoje miejsce w życiu, na ulicę i do zbierania złomu.


Święty z fortu Waszyngtona, reż. Tim Hunter

Budynek, w którym mieszka bohater zostaje przeznaczony do rozbiórki. Z tego powodu Matthew trafia do przytułku dla bezdomnych, do fortu Washingtona. Tam poznaje Jerry’ego, weterana wojennego, który – chcąc pomóc bohaterowi – wtajemnicza go w życie bezdomnego. Stopniowo ich przyjaźń się zacieśnia, w końcu Jerry zaczyna traktować Matthew jak własnego syna. Razem postanawiają przejść przez tę ciężką dolę, jaka ich spotkała. Muszą bronić się przed napastnikami i walczyć o przeżycie.

 

Inne przykłady filmowe

  • Boisko bezdomnych, reż. Katarzyna Adamik (bezdomni zakładają drużynę piłkarską)
  • Suplement, reż. Krzysztof Zanussi (bohater trafia do schroniska dla bezdomnych)
  • Dzieci z Leningradzkiego, reż. Andrzej Celiński, Hanna Polak (bezdomne dzieci na dworcu Leningradzkim)
  • Człowiek bez przeszłości, reż. Aki Kaurismäki (po utracie pamięci bohater czuje się mentalnie bezdomny)
  • Nie chcę spać sam, reż. Tsai Ming-Liang (bohater postanawia zająć się bezdomnym)
  • To my, rugbiści, reż. Sylwester Latkowski (bezdomność emocjonalna w dużych blokowiskach)
  • Terminal, reż. Steven Spielberg (bohater przez kilka dni musi spędzić na lotnisku)
  • Dworcowa ballada, reż. Andrzej Celiński (dzieci mieszkające na ulicach w Moskwie)
  • Nieustające wakacje, reż. Jim Jarmusch (wędrówka i przygody bezdomnego chłopaka włóczącego się po Nowym Yorku)
  • Bezdomni, reż. Aleksander Marten (bezdomność w pojęciu psychologicznym, braku stałości i zakorzenienia bohaterów)