Motyw ojczyzny - Motyw ojczyzny w filmie

Sophie School - ostatnie dni, reż. Marc Rothemund

Jest to historia młodych ludzi, Niemców posiadających poglądy antynazistowskie. W czasie wojny zakładają antynazistowski ruch oporu, Białą Róże. Podczas jednej z akcji zostają aresztowani. W czasie przesłuchań jeszcze silniej uwidaczniają się przekonania i ideologia, o jaką walczą młodzi ludzie. Chcą obalić III Rzeszę, która wg nich nie przynosi chwały ich ojczyźnie. Jest to film o wielkiej odwadze i sile ale także o wielkim patriotyzmie i miłości do swoich przekonań i do swojej ojczyzny.

 

Popiół i diament, reż. Andrzej Wajda, Janusz Morgenstern

Film przedstawia młodego żołnierza Armii Krajowej, który ma wykonać kolejny wyrok na sekretarzu KW PPR. Okazuje się jednak, że popełnił błąd i zabił kogoś innego.  Spotykając swoja ofiarę twarzą w twarz dochodzą do bohatera dziwne uczucia. Podczas uroczystego wieczoru upamiętniającego zakończenie wojny, bohater zastanawia się nad sensem wykonania tego wyroku, nad sensem zabijania. Jest to studium psychologiczne dobrego, oddanego żołnierza, wiernego patrioty, który w imię wolności swojej ojczyzny dopuszczał się zbrodni na ludziach – wrogach ojczyzny. Staje przed dylematem, czy pozostać w dalszym ciągu wiernym swojej przysiędze i wcześniej hodowanym ideałom, czy porzucić to w myśl własnego sumienia, które teraz, po zakończeniu wojny mówi mu coś zupełnie innego.


Inne przykłady filmowe
  • Katyń, reż. Andrzej Wajda (śmierć z miłości do ojczyzny)
  • Apocalypto, reż. Mel Gibson (miłość do swojej ojczyzny, walka o ojczyznę)
  • Miłość lub ojczyzna. Historia Artura Sandovala, reż. Joseph Sargent (kubański muzyk dla kariery musi opuścić nieprzychylną mu ojczyznę)
  • Joanna D’Arc, reż. Luc Besson (obrona ojczyzny – Francji)
  • Urodzony 4 lipca, reż. Oliver Stone (bezsens wojny w Wietnamie jako walki w imię ojczyzny)
  • Ojczyzna, reż. Ken Loach (ojczyzna, która nie spełnia oczekiwań bohatera)
  • Język jest tez ojczyzną. Henryk Bereska, reż. Wojciech Sarnowicz (dok. tłumaczenie poezji i literatury polskiej na niemiecki w celu propagowania ojczystej sztuki w Niemczech)
  • Nieznany, reż. Witold Lesiewicz (wyzwolona, ale nie wolna ojczyzna – Polska)
  • Westerplatte, reż. Stanisław Różewicz (obrona ojczyzny - Westerplatte przed nazistami)
  • Kanał, reż. Andrzej Wajda (ofiarna walka podziemna Polaków w obronie ojczyzny)