Motyw nocy - Motyw nocy w filmie

Noc na ziemi, reż. Jim Jarmush

Film podzielony jest na kilka części, każda z nich opowiada inną historię, w innym miejscu na ziemi. Dwie rzeczy, które łączą te wydarzenia to fakt, że sytuacje rozgrywane są w taksówce, w nocy. Noc w tym filmie stwarza aurę niesamowitości, tajemniczości, szczególnie, że niektóre wydarzenia rzeczywiście zaskakują. Inni ludzie, inne kultury, inne kontynenty a wydarzenia dzieją się w tym samym czasie, choć to różne strefy czasowe. Ten sam schemat, noc jest wszędzie taka sama tylko ludzie i sytuacje inni.

 

W księżycową jasną noc, reż. Keith Gordon

Historia żołnierzy podczas II wojny światowej we Francji. Kilku Amerykanów, zmęczonych już okropieństwem wojny zajmuje stary dom w lesie. Niedaleko ich stacjonuje kilku niemieckich żołnierzy, tak samo zmęczonych jak Amerykanie. Wszyscy żołnierze już nie chcą walczyć, nie chcą zabijać i równie silnie pragną żyć. Ponieważ akurat zbliżają się Święta Bożego Narodzenia, postanawiają na chwilę odłożyć broń i wspólnie spędzają świąteczną noc. Motyw nocy ukazany jako magiczna pora, która połączyła pozornie wrogich sobie żołnierzy, ale którzy są przecież ludźmi, którzy mają uczucia i podobnie odczuwają cierpienie, okrucieństwo i strach.


Inne przykłady filmowe

  • Nocny słuchacz, reż. Patrick Stettner (nocna audycja radiowa, nocne spotkania)
  • Noc w muzeum, reż. Shawn Levy (noc, podczas której dzieją się dziwne rzeczy)
  • Nocne uczynki, reż. David Kendall (noc nieodpowiednich zachowań młodych ludzi)
  • Tylko jedna noc, reż. Dariusz Błaszczyk (jedna, wiele wyjaśniająca, wspólna noc bohaterów)
  • Milion za noc, reż. James Toback (nocna, niemoralna propozycja dla pięknej dziewczyny)
  • Upadłe anioły, reż. Kar Wai Wong (w nocy dzieją się wydarzenia istotne dla rozwoju akcji)
  • Gorączka sobotniej nocy, reż. John Badham (gorąca, taneczna noc zmieniająca życie bohaterów)
  • Niewinni czarodzieje, reż. Andrzej Wajda (bohaterowie spędzają ze sobą noc – istota filmu)
  • Noc, reż. Michelangelo Antonioni (noc, która zaważyła na związku bohaterów)
  • Ewa chce spać, reż. Tadeusz Chmielewski (dziewczyna w obcym mieście, w nocy)